Halvdöd

2010-12-15 @ 13:38:33
God morgon kära vänner! För mig är det morgon iaf, har nyss klivit upp och fått i mig lite frukost. Nu ska ni ju int etro at jag är en riktig sjusovare som sover bort halva dagen och hela livet, utan jag har såklart jobbat inatt och kom inte i säng förens halv sju. Det va en lite halvkörig natt när inget riktigt gick som det skulle. Menmen, idag är det nya tag som gäller!

Vet inte riktigt vad dagen har att erbjuda än. Jag har två alternativ, och när jag tänker efter borde jag hinna med båda två. Så här ska bakas (?) mozartkulor, och för de som blir sugna på nåt smarrigt att göra till jul så kommer receptet på detta:
 

Mjuk nougat (Odense Nougat)
Mandelmassa
Mörk choklad

Dela nougaten i små fyrkantiga bitar (1,5 * 1,5 cm) och rulla dem till kulor. Dela mandelmassan i bitar och kavla ut dessa så att det är möjligt att "slå in nougatbitarna i ett paket". Smält den mörka chokladen.  Doppa därefter bullarna i chokladen och låt stelna på en bricka klädd med bakplåtspapper. Förvaras svalt.


Om man vill kan man doppa bollarna i vit choklad lr nån annan sort för lite variation.






När kulorna har rullats klart ska nog även jag få rulla lite. Då det är -11 grader tror jag att jag beger mig till Herrljunga för att plåga mig lite på löpbandet. Är inte ett fan av vare sig löpning i kallt väder eller på löpband, men när vädret är som det är får jag helt enkelt bara bita ihop och trösta mig med att "snart" är det vår....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback